Osteopatia to system leczenia maualnego człowieka, który w oparciu o anatomie, fizjologię i neurologię opisuje wpływ wszystkich układów ludzkiego ciała na siebie i wraz emocjami oraz wszelkimi reakcjami stresogennymi pozwala postrzegać człowieka jako całość, nie dzieląc go na fragmenty (np. tylko na staw kolanowy – zapominając, że przecież nie jest oderwany od reszty ciała). Umożliwia tym samym leczenie nie tylko objawu (np. bólu) - a jego przyczynę. W sytuacji wystąpienia dysfunkcji danego układu (mięśniowo-szkieletowego, trawiennego nerwowego itp.) osteopaci za pomocą technik manualnych starają się stworzyć odpowiednie warunki w ciele pacjenta, które sprzyjają organizmowi w odnowieniu zdolności regeneracji uszkodzonej tkanki znajdując przyczynę wystąpienia problemu. Dotyczy to różnych zaburzeń, w tym m.in.: czynności fizjologicznych, układu nerwowego, struktur mięśniowo-powięziowych, ucisku na nerwy oraz naczyń krwionośnych.

Osteopatia jest zarazem najskuteczniejszą i bardzo bezpieczną formą terapii, z dobrodziejstwa której korzystać mogą zarówno dorośli jak i dzieci, w tym noworodki.

Osteopata ( D.O. - dyplomowany osteopata) jest specjalistą o bardzo zaawansowanym wykształceniu medycznym. Studia Osteopatyczne trwają 5 lat, na które można się dostać po ukończeniu lub w trakcie studiów medycznych/ rehabilitacyjnych (które również trwają 5-6lat). Osteopata diagnozuje i leczy za pomocą technik manualnych, które dzięki wieloletnim kształceniu z dziedzin nauk medycznych są bardzo skuteczne i bezpieczne dla pacjenta.

Mgr. Bogusław Mazur jest Pierwszym w województwie podkarpackim Osteopatą z tytułem D.O.

Osteopatia pediatryczna

Mgr Honorata Kotowska – Tytonik D.O wraz z Mgr Bogusławem Mazurem D.O. to pierwsi i najbardziej doświadczeni Osteopaci w województwie podkarpackim, którzy specjalizują się w dziedzinie leczenia osteopatycznego kobiet w ciąży oraz osteopatii pediatrycznej. To bezbolesne leczenie ukierunkowane na redukcję napięcia powstałego wskutek następstw wynikających z ułożenia dziecka w trakcie ciąży oraz wywołanego podczas porodu I całego procesu rozwoju dziecka.

Delikatna terapia prowadzona przez osteopatę eliminuje ryzyko wystąpienia napięć w obrębie głowy, klatki piersiowej, jamy brzusznej i reszty ciała niemowlęcia spowodowanych przez niepoprawne ułożenie w łonie matki (m.in.: pośladkowe, poprzeczne). W przypadku wcześniaków terapeuta dobiera najskuteczniejszą formę terapii, opierając się na wcześniejszym dokładnym wywiadzie z matką i skrupulatnym badadaniu dziecka.

Doskonałe rezultaty przynosi także terapia skoncentrowana na eliminacji powikłań okołoporodowych, tj. będących konsekwencją m.in.: przedłużającego się porodu, cesarskiego cięcia czy owinięcia pępowiną. Praca osteopaty dodatkowo wspomaga proces adaptacji dziecka w nowym środowisku.

Dzięki osteopatii można również leczyć nieprawidłowości związane z karmieniem piersią: napięcia mięśni języka i układu nerwowego odpowiedzialnego za prawidłowy odruch ssania.

Wskazania do leczenia osteopatycznego niemowląt:

• urazy okołoporodowe (przedłużający się poród, nieprawidłowe ułożenie dziecka, cesarskie cięcie, vacuum, owinięcie pępowiną),
  • ciąża bliźniacza,
  • asymetria głowy,
  • zaburzenia rozwoju koordynacji i psychomotoryki,
  • problemy z jedzeniem i ssaniem,
  • dysplazja stawu biodrowego,
  • reflux,
  • kolka,
  • zaparcia,
  • asymetryczne ułożenie główki (kręcz szyi)

OSTEOPATIA GINEKOLOGICZNA

to w Polsce stosunkowo młoda dziedzina medyczna. Koncentruje się na leczeniu manualnym układu płciowego kobiety poprzez odnalezienie bezpośredniego źródła ograniczeń ruchomości i przywrócenie prawidłowego napięcia tkankom miękkim w obrębie podbrzusza i krocza.

Osteopatia ginekologiczna obejmuje m.in.:

• bóle menstruacyjne,
  • zespół przekrwienia miednicy,
  • niesprecyzowane dolegliwości bólowe podbrzusza,
  • dolegliwości bólowe w trakcie stosunku,
  • dolegliwości bólowe okolicy spojenia łonowego,
  • dolegliwości bólowe (w obrębie blizn  pooperacyjnych cesarskie cięcia i inne wykonywane przez powłoki brzuszne),
  • zespół cieśni nadgarstka- drętwienia rąk,
  • endometrioza,
  • bóle mimo resekcji kości guzicznej (ogonowej).

Terapia poprzedzona jest szczegółowym wywiadem – rozmową, podczas której wspólnie z pacjentką analizujemy poszczególne problemy diagnostyczne zarówno pod kątem bezpośrednich i pośrednich przyczyn, jak i najskuteczniejszych metod leczenia, które pozwolą na stałe wyeliminować ból.