MAZUR Osteopatia i Fizjoterapia KIDS - ul Św. Michała Archanioła 5, Rzeszów

Rehabilitacja wad postawy

Wady postawy należy definiować jako odchylenia od ogólnie przyjętych cech prawidłowej postawy, które są właściwe dla wieku, płci oraz typu budowy. Wady postawy ciała pojawiają się przeważnie w okresie wzrostu. Wady postawy u dzieci są wynikiem słabego umięśnienia lub nieprawidłowego nawyku utrzymania postawy ciała. Zwykle do występowania wad postawy przyczyniają się takie czynniki, jak niechęć do sportu, duża ilość czasu spędzana w pozycji siedzącej przed ekranem telewizora lub komputera, czy noszenie zbyt ciężkiego plecaka przez dzieci.

Wady postawy u dzieci są obecnie jedną z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych. Nieustannie rośnie liczba dzieci i młodzieży zagrożonych wadami postawy. Zbagatelizowanie problemu wad postawy i braku ich leczenia w młodym wieku może prowadzić do nieodwracalnych zmian w układzie kostnym po zakończeniu wzrostu kostnego. Dlatego tak ważne jest dbanie o prawidłowy rozwój dziecka oraz wyeliminowanie złych nawyków. Bardzo ważne jest wykrycie wszystkich schorzeń wad postawy w wieku dziecięcym. Wcześniejsze wykrycie pozwala na łatwiejsze i szybsze leczenie wad postawy.

Najczęstszą wadą postawy jest skolioza, która charakteryzuje się trójpłaszczyznowym zniekształcenie kręgosłupa wraz z rotacją kręgów. Charakterystyczne zaburzenia u dziecka ze skoliozą to:

• wygięcie boczne i zmniejszenie kifozy piersiowej oraz nieprawidłowe ustawienie głowy i szyi,
  • wdechowo - wydechowe ustawienie żeber
  • garb żebrowy/piersiowy, wał lędźwiowy
  • skośna / skręcona miednica.
  • asymetryczne ustawienie łopatek oraz trójkątów talii.

Leczenie skoliozy to dość trudny i skomplikowany proces o czym świadczy brak jednolitego sposobu postępowania w przypadku leczenia skoliozy. Zahamowanie rozwoju skoliozy uwarunkowane jest wczesną i przede wszystkim, trafną diagnostyką. W badaniu fizjoterapeutycznym koniecznie należy zaplanować proces leczenia skoliozy, które będzie się różnić w zależności od wielkości kąta skrzywienia kręgosłupa. Inaczej będzie wyglądało leczenie w przypadku zdiagnozowania postawy skoliotycznej, które poprzedza powstanie skoliozy. Leczenie skoliozy to zajęcia terapeutyczne w naszym gabinecie rehabilitacyjnym oraz praca rodziców z dzieckiem w domu. Dlatego tak ważne jest przekazanie Państwu kompleksowej wiedzy, która umożliwi skutecznie leczenie skoliozy.

Kolejnymi wadami podstawy u dzieci są kolana koślawe oraz koślawe stopy.

Kolana koślawe występują wtedy, gdy rozstęp między kostkami przyśrodkowymi goleni, przy zwartych i wyprostowanych kolanach jest większy niż pięć centymetrów. Diagnostykę problemu koślawych kolan przeprowadza się zazwyczaj około piątego roku życia. Przypadłość tą można rozpoznać po charakterystycznym ułożeniu nóg w kształcie litery "X". Innym symptomem, którym mogą oznaczać się kolana koślawe to chodzenie dziecka chwiejnym krokiem oraz dolegliwościami bólowymi. W leczeniu koślawych kolan ważny jest dobór odpowiednich ćwiczeń korekcyjnych, a w zaawansowanych przypadkach aparaty prostujące.

Koślawe stopy są przypadłością polegającą na obniżeniu podłużnych łuków stopy z jednoczesnym odchyleniem pięty na zewnątrz. Choroba ta objawia się najczęściej u dzieci, które uskarżają się na dolegliwości bólowe łydek i stóp. Za najczęstszą przyczynę powstawania koślawych stop uważa się niewydolność układu mięśniowo-więzadłowego.

Leczenie osteopatyczne i fizjoterapia dziecięca:

• Skoliozy
  • Plecy okrągłe, płaskie